Regelmatig luistert het gilde Sint-Anthonius en Sint-Barbara feestelijkheden in het dorp op. De opening van het nieuwe gemeentehuis in 2008 was zo’n bijzondere gelegenheid. Ieder jaar geeft het gilde acte de présence tijdens de heilige mis ter ere van Sint-Michaël en tijdens de mis op kermiszondag. Het luistert de dodenherdenking op en brengt een vendelgroet op koninginnedag. Het is ook en nog steeds, in overleg met de familie, op gepaste wijze betrokken bij de uitvaart van zijn eigen gildebroeders.
Ook bij gelegenheid van de eigen activiteiten is het gilde enkele keren per jaar in het openbaar te bewonderen, bijvoorbeeld tijdens zijn jaarlijkse teerdag op de zaterdag voor 4 december, de naamdag van Sint-Barbara. Gewoonlijk volgt er na de traditionele heilige mis een gezamenlijke maaltijd. In de namiddag bestaat het programma uit onderlinge wedstrijden. ’s Avonds is het feest.
In navolging van de traditie beginnen gildedagen en de teerdag nog altijd met een heilige mis. Bij deze gelegenheden is er ook een bepaald protocol. Zo wordt de priester met zijn gevolg aan de pastorie opgehaald en deze neemt plaats in de stoet, tussen de vendeldragers en de zilverdragers. Het hele gezelschap gaat met tromgeroffel en bazuingeschal en vendelend de kerk binnen en het gilde neemt plaats voor in de kerk. Er wordt op de gildetrom geofferd en tijdens de consecratie wordt de trom geroerd en het vaandel gezwaaid, drie maal linksom en drie maal rechtsom boven het hoofd. Na de mis verlaten het gilde en de priester met zijn gevolg in dezelfde volgorde de kerk. Op het kerkplein wordt een vendelgroet gebracht aan de gildeheer (de pastoor) en de kerkbezoekers. De koning van het gilde moet daarbij aanwezig zijn.
Ook bij gelegenheid van de eigen activiteiten is het gilde enkele keren per jaar in het openbaar te bewonderen, bijvoorbeeld tijdens zijn jaarlijkse teerdag op de zaterdag voor 4 december, de naamdag van Sint-Barbara. Gewoonlijk volgt er na de traditionele heilige mis een gezamenlijke maaltijd. In de namiddag bestaat het programma uit onderlinge wedstrijden. ’s Avonds is het feest.
In navolging van de traditie beginnen gildedagen en de teerdag nog altijd met een heilige mis. Bij deze gelegenheden is er ook een bepaald protocol. Zo wordt de priester met zijn gevolg aan de pastorie opgehaald en deze neemt plaats in de stoet, tussen de vendeldragers en de zilverdragers. Het hele gezelschap gaat met tromgeroffel en bazuingeschal en vendelend de kerk binnen en het gilde neemt plaats voor in de kerk. Er wordt op de gildetrom geofferd en tijdens de consecratie wordt de trom geroerd en het vaandel gezwaaid, drie maal linksom en drie maal rechtsom boven het hoofd. Na de mis verlaten het gilde en de priester met zijn gevolg in dezelfde volgorde de kerk. Op het kerkplein wordt een vendelgroet gebracht aan de gildeheer (de pastoor) en de kerkbezoekers. De koning van het gilde moet daarbij aanwezig zijn.
In vroegere tijden streed men onder het vaandel van zijn eenheid en met vendels werd het verloop van de strijd aangegeven. Toen men de vendeliers hiervoor niet meer nodig had, gingen zij zich bekwamen in de vendelsport. Hier is ook het vendelgebed uit ontstaan.
Het vendelgebed stelt een gevecht voor tussen goed en kwaad. Iedere slag met het vendel heeft zijn eigen betekenis; het hele gebed, dat is elke slag, is op schrift gesteld. In 1884 heeft het gilde Sint-Anthonius en Sint-Barbara voor ƒ 116,50 een nieuwe vaandel laten vervaardigen, maar dat raakte in de Tweede Wereldoorlog zoek. In 1952 is een nieuw vaandel geschonken door de beschermheer Graaf van Lynden, dat in 1992 - geheel versleten - op eigen kosten voor 3000 gulden werd vervangen voor een nieuw, geheel met de hand geborduurd vaandel. De zwaaivendels zijn vierkant; ze zijn voor ons gilde geel met een groene rand en een groen Andreaskruis.
Behalve het vendel behoren de uniformen tot de traditionele uitrusting. In 1962 kreeg het Gilde Sint-Anthonius en Sint-Barbara nieuwe uniformen, een bruine baret, een wit overhemd, een bruine pofbroek, witte kousen en bruine schoenen. Over het overhemd wordt een groen vest gedragen, met daarop een brede, bruine kraag. Om het vest een bruine ceintuur en om de hals een gestrikte, gele das. Op de baret is een gele veer gestoken. Bij de vendeliers ontbreken de veer en de mouwen van het vest. Dit uniform wordt gedragen door tamboers, vendeliers, bazuinblazers en vaandrig. De overige leden dragen een zwart pak, een zwarte hoed met gele veer, een wit overhemd met gele stropdas en daar overheen een donkerrode sjerp, die is afgezet met goudband en waarop het logo is geborduurd. De sjerp wordt gedragen over de rechter schouder.
Het vendelgebed stelt een gevecht voor tussen goed en kwaad. Iedere slag met het vendel heeft zijn eigen betekenis; het hele gebed, dat is elke slag, is op schrift gesteld. In 1884 heeft het gilde Sint-Anthonius en Sint-Barbara voor ƒ 116,50 een nieuwe vaandel laten vervaardigen, maar dat raakte in de Tweede Wereldoorlog zoek. In 1952 is een nieuw vaandel geschonken door de beschermheer Graaf van Lynden, dat in 1992 - geheel versleten - op eigen kosten voor 3000 gulden werd vervangen voor een nieuw, geheel met de hand geborduurd vaandel. De zwaaivendels zijn vierkant; ze zijn voor ons gilde geel met een groene rand en een groen Andreaskruis.
Behalve het vendel behoren de uniformen tot de traditionele uitrusting. In 1962 kreeg het Gilde Sint-Anthonius en Sint-Barbara nieuwe uniformen, een bruine baret, een wit overhemd, een bruine pofbroek, witte kousen en bruine schoenen. Over het overhemd wordt een groen vest gedragen, met daarop een brede, bruine kraag. Om het vest een bruine ceintuur en om de hals een gestrikte, gele das. Op de baret is een gele veer gestoken. Bij de vendeliers ontbreken de veer en de mouwen van het vest. Dit uniform wordt gedragen door tamboers, vendeliers, bazuinblazers en vaandrig. De overige leden dragen een zwart pak, een zwarte hoed met gele veer, een wit overhemd met gele stropdas en daar overheen een donkerrode sjerp, die is afgezet met goudband en waarop het logo is geborduurd. De sjerp wordt gedragen over de rechter schouder.